Alla inlägg under april 2009

Av Barbro - 21 april 2009 18:25

Bara två småtroll och vad lätt allt blev helt plötsligt. Att gå ut och gå , fixa maten, det går ju inte åt någonting och så vidare. Tant Vilda är alldeles salig över att få vara lektant och visa hur man dänger en stor kamptrasa i backen så dammet yr och visa var dom bästa luktfläckarna är.  Ja, allt det där som är så bra att veta när man är en liten riesen.

Tack, ni som skriver kommentarer - det är faktiskt väldigt roligt att få lite kredit.

Fast sen måste ju rumpenissarna få leka på egen hand och vi gjorde som vanligt en störtdykning i Vildas bra att ha lådor i bilen och ut trillade en metallapport som var hur kul som helst så jag skyndade mig in efter kameran och visst var leken fortfarande ifull gång när jag kom ut,  över vem som skulle få bära den. Den bör ju i alla fall hålla ett tag till skillnad mot vissa andra uppletandesaker vi lånat.

Bond är märkt höger öra så husse o matte ska känna igen sin lilla ängel och på dom andra två bilderna så är det Rufus som leder jakten, han klippte metallen nästan innan den hann landa.

Ha det

Av Barbro - 20 april 2009 21:47

Idag flyttade lille Ikaros hem till sin matte Monica, jag skjutsade in dom till tåget där rumpenissen för första gången fick koppel o halsband  på. Såg dom första metrarna hur han gick med svansen rakt ut sen kom han i sikte på nytt mellan stationsbyggnderna och då knallade han före Monica  i kopplet med svansen högt - hur kavat som helst - han som aldrig haft trafik så nära inpå nån gång tidigare.

Vilda har nu tagit över som extramorsa/lektant och hon tycker det är jätteroligt med småtrollen - dom står högre i kurs för tillfället än alla hennes uppletandeprylar.

Vi har som vanligt gått våra små promenader och den sista var Monica med på och kortet med dom tre på är taget då :  Ikaros, Bond och Rufus.

Kortet med bara två är på Ikaros som tar en tupplur ovanpå Rufus strax före avfärd.

Ha det

Av Barbro - 19 april 2009 20:41

I dag har det varit lugnt - det är bara Selma som flyttat och det är ju inte så bara precis, hon är ju en liten goding. Det har kommit rapporter om att det gått bra att komma hem för alla dom små rumpenissarna som flyttat. Himla skönt. Med bara tre små bebbar kvar så är det väldigt tomt i hagen och i morgon så kommer Monica för att hämta hem sin ängel. Vi har varit på dom sedvanliga små promenaderna och så lätt det är att bara hålla ordning på tre.

Här kommer två bilder på musketörerna - fortfarande det som är svårast, det är att hinna fånga dom på bild.

 Ha det

Av Barbro - 18 april 2009 17:39

Jag brukar inte försova mig men idag på rumpenissarnas stora dag - vad händer jo, jag försover mig.

Händer det så går ju hela dagen i förvirringens tecken och så blev det, men alla åkte i alla fall hem med både rätt hund o rätt respektive. Det var inte min förtjänst men ni som känner mig vet att lätt förvirrad kan jag bli, när det dyker upp oväntade problem och då speciellt tekniska. Glömmer aldrig när jag utrustad med min första alldeles egna mobiltelefon begav mig in till Kalmar strängt tillsagd av den äkta mannen att ha den på. In på apoteket och precis som jag blir expedierad så ringer telefonen och jag hade inte en susning om hur man stängde av den och aningen frustrerad så stoppar jag den så långt ner i handväskan som går samtidigt som jag förklarar för en stor ögd farmacept att jag inte kunde få tyst på den - behöver jag säga att jag fick världens gladaste leende till svar.

Tack för tulipaner och en så vacker engelsk pelargon - ni räddade min dag. För att inte tala om Vilda som fått en jättefin leksak av Raffas matte som plåster på såren + några andra små grejjer från mamma Salsa - hon hälsar att apan är döhäftig. (istället för dom  som rumpetrollen förstört)

Det är så tomt inne i valphagen nu med bara 4 små rumpenissar kvar men efter gårdagens strapatser så är det nog tur att dom flyttar. Jag har verkligen valt nya ägare med hjärtat och jag vet att det blir bra.

Vill passa på att gratta Selmas matte som fyller år idag och som kommer imorgon och hämtar hem det lilla grynet.

Vad som är roligt är att på mitt läger kommer Rekyl, Ikaros, Caesar och Selma, kanske ytterligare nån liten ängel övertalning pågår.

Stackars Raffa slog i tassen innan hon åkte hem så hon haltade som tur var såg matte Karin henne susa runt ohalt tidigare, men vi hittade en fästing  -så alla ni kolla era bebbar noga - nu blir det halsband på för Basic och Vilda.

Ina får expotdroppar.

Ett par små bilder på dom små änglarna tagna på dagens promenad med assistens utav dottern.

Ha det

Av Barbro - 17 april 2009 20:03

Sent igår kväll flyttade Urchin hem till sin alldeles egna familj - lika obekymrat som hon flyttade in - lika obekymrat flyttade hon hem. Men vilken fantastisk mamma hon har varit och det har hon nog i sin tur sin mamma Pillan att tacka för som fostrat henne. Tack Karlskrona!!!!!!!!!!!!

Men i morse var rumpenissana billiga, rent av var det reapris på dom. Dom fick ju sova ensamma på natten och så fick dom mat -  å såå  var det dags för en liten morgonrunda. Men då hade hornen växt på dom små - så i ren lycka så hängde 9 st alldeles galna valpar i mina byxor och det var inte jeans så det var att ta ett stadigt tag i byxlinningen annars så hade jag nog fått stå med rumpan bar. Ingen hit och inte skulle dom släppa heller. Det finns en  rastgård med lågt staket, som fanns här  när vi köpte  huset (dom hade uppfödning av tax) - jag använder den till att förvara spårpinnarna i. Dit in hivades dom som hade både horn och vassa tänder. Men dom var strax förlåtna dom små änglarna.

Idag har veterinären varit här och det var bara bra med alla rumpenissarna så nu stundar härliga tider för dom och för alla  er som får en "ängel" i huset.

Det är inte bara rumpenissarna som haft en händelserik dag utan även jag, så idag finns inga nytagna bilder utan det får bli ett par från igår.


Den ensamma valpen som ligger ned på bilden i ljungen är Äbba.

Bild 2 är på okänd trollunge i trollskog dock med Kantberg som prefix.


Ha det alla

Av Barbro - 16 april 2009 21:27

Vilken tur med vädret det är ju helt otroligt att det inte regnar utan solen är framme - ja, det gäller att ta vara på tiden. Som vanligt så har vi varit på flera små promenader idag och gått lite längre. Ljungen är underbar att ligga och busa i - den är ju stora skogen för rumpenissarna. Det har faktiskt gått bra att hålla alla 9 bebbarna samlade men med hjälp av mamma Urchin. Om en vecka så skulle dom vara alldeles för självständiga för att man skulle våga gå med alla eftersom det inte är så där väldigt långt till trafikerad väg. Men roligt har dom och riesenfnatt börjar dom få, så allt är precis som det ska vaa.

Ett par av er börjar sin resa hit i morgon för att hämta hem just er rumpenisse. Kör försiktigt och det ska bli spännande att få träffa er och som sagt i morgon så kommer farbror Vet. Mamma U flyttar hem och om en vecka så bor alla små Ä-barnen hos sina egna mattar och hussar.

Jag vet att några av er kommer till Kostalägret så himla roligt.

Näe, nu är det dags för sista lilla nattrundan och småtrollen ska ha sin nattvickning.

Ett par kort av valpar på väg.

Ha det

Av Barbro - 15 april 2009 20:07

Vilket fantastiskt väder och det har vi verkligen utnyttjat idag genom att vara ute mycket och så gick vi lite längre än vad vi brukar hela skogen är ju full av spännande saker. Blåbärsris, mossa av olika slag, stenar osv. och så kan man gräva bredvid stubbar (kan ju vara bra att kunna) Klättra på allt som går och så kriga lite med varandra -  mamma U var med och höll ordning.Och så kunde man pausa lite här och där och det är ju mysigt i mjuk mossa. En sån här dag är det gott att vara en liten rumpenisse å inte ha så mycket att bekymra sig över. Men det stundar bistrare dagar eller rättare sagt dag för på fredag kommer veterinären och besiktar och sticker dom små liven samt chippar.

Å så på lördag får flera av dom nya mattar o hussar - så spännande det ska bli för dom - tänk att få en alldeles egen familj. Det måste vara lycka. Och lycka är det även för oss - för idag är den gamla damen mycket piggare och har gått sin vanliga runda. Sååååååå  skönt.

Lägger in fyra bilder så får ni se lite från kvällspromenaden


Översta bilden : mot nya äventyr.

Nästa : det är skönt med en liten paus

3:e bilden : Jag kom ju ned men hur sjutton kommer jag upp?

Och längst ned : Oj, vad finns för spännande här borta?



Av Barbro - 14 april 2009 19:26

Allt är bara bra med rumpenissarna men idag har vi bara varit på tomten och busat lite med olika leksaker. Vi har ju en gammal hund - vår älskade Ina - hon är opererad för en juvertumör men den har kommit tillbaka och det finns inget mera att göra. Hon har varit lite risig idag och man vet ju att det kan gå väldigt fort med en gammal hund (över 12 år) men så länge hon har glädjen och viljan så får hon hänga med. I morgon kommer veterinären förbi och som sagt viljan finns men lite mera hängig är hon idag så man blir ju orolig men det är inte dags riktigt än. Det är ju det här som är så svårt när man har hund - att man ska mista dom.  Jag vet att jag har telefonsamtal som ska ringas men har inte haft riktig ork till det men det kommer.

Stamtavlorna finns att hämta på vårt utlämningställe enligt SKK - För er som försäkrar er hund före leveransen så kan typ Agria gå in själva och få regnr. på SKK. Däremot så får ni återkomma med ID-nr efter chipmärkningen/hämtning

Det blev bara ett kort idag men tänk hela gänget undersöker samtidigt vad det finns i skålen.

Ha det

Ovido - Quiz & Flashcards