Alla inlägg under juli 2009

Av Barbro - 31 juli 2009 08:55

Här går det undan minsann - nu är det redan ny dag och dom två goa tjejerna Qiwa och Enni har varit här på besök med husse Thomas och så var även dagmatte Sonja med. Det var Ennis tur att bli frissad och om vi säger som så - så var det en riesen kvar på golvet när hon var iordninggjord. Men vilken gudomligt snäll hund och såå glad - där kan man prata om livsglädje. Härligt att se.


För att återgå till Kopparbo så hade vi även en liten pröva på tävling för bara Kantbergarna men med tävlingsledare och domare. Tack för att ni ställde upp allesammans.

Det är ju lite jobbigt första gångerna man ska ut - så det är ju himla bra att få pröva på under lite mera avslappnade former. Nu var det många som ställde upp och dom som inte var med kommer att träna för nästa års lilla mästerskap.

Shit vaa bra ni vaa.

Tror att det var flera som fick blodad tand och kommer ut på planerna här framöver. Den här lilla tävlingen blev mycket uppskattad och till nästa år så skall det planeras lite bättre.

Men ledarkepsen vanns utav Åke och Nimba (skänkt av Richard) Grattis.

Nu du Åke, får du nog ut på lydnadsplanen också. Smile

(Och alla ni andra får väl se till att Åke blir av med den) vilket flera ekipage visade att det kan ske vilken dag som helst.


Det bästa av allt - vad roligt vi hade och alla såna här upplevelser bär man ju med sig för livet eller vad säger ni som vågade er ut på planen?

Så mycket som man skrattar - ja, det är underbart. Ska man går efter att ett skratt förlänger livet - ja då är prognosen god för många utav lägerdeltagarna.

Men så har vi ju alltid det här med sista natten med gänget och Gunillas otroliga enmans-show samt alla dom här benknäckardansera (Mias ordval).  Ingen utav oss är ju svår att få igång och den sociala biten är ju sååå viktig och jag måste säga att alla ställde up till 100% på alla träningar - kanon - trots många mycket sena kvällar.

Men själv var jag nog trött i en hel vecka och jag har hört flera som behövt vila ut efter hemkomsten. Gläder ett syndigt hjärta.


Utställningen har jag ju inte skrivit nåt om men jag vet ju att den kommer det att skrivas om i riesennytt. Den enda deltagaren från Kantberget som deltog var Jenny med Shot i unghundsklass. Jenny har blivit en duktig handler och visade Shot till en andraplacering i sin klass - ett flott ekipage.  Grattis.

Tack för den fina presenten - Jenny- den satt som en smäck.

Kanske är det även på sin plats att tacka för all fika, all mat och alla goda drycker som man under veckan blev bjuden på. Oj-Oj va det var gott.

Och inte att förglömma den bästa stolen som Adina och Viktor blev av med - den upptäcktes nämligen av undertecknad och med den gnissel-gnisselryggen som jag har så kan nog alla snabbt räkna ut vem som la beslag på den. Lovar att till nästa år så skall det inhandlas nåt riktigt sittvänligt.


Näe, nu är det dags av avrunda den här lilla rapporten från Kopparbo och om det mot förmodan är nån i lägerledningen som läser detta  såå ett jättevarmt tack till alla er som gjorde det möjligt för så många att ha så trevligt under en hel vecka - jag menar tillsammans var vi ju 340 personer fantastiskt.

Avslutar med ett par kort från när vi hade dukat långbord och till slut så hoppas jag att vi är ännu flera som äter tillsammans nästa år i Kopparbo.



Av Barbro - 30 juli 2009 11:41

HHHHHHHHmmmmmmmmmmmmm!

och en massa andra fula ord - jag  hade suttit och skrivit ett jättelångt inlägg till bloggen men som vanligt så ringer telefonen och jag vet att jag sa att hoppas att det funkar med att skicka det -  (men det gjorde det inte )för jag skvallrade naturligtvis med att jag höll på att skriva lite.

Tänk positivt var det.


Riesenlägret var kanon men som jag skrev i förra bloggen det måste upplevas och inte bara läsas om.


Vilka sociala Kantbergare det finns och måste också säga att dom besitter en mycket stor arbetskapacitet . Smile.


Alla har varit på hugget i sina respektive grupper och jag har fått höra många berömmande ord om både förare och hundar.


Såå himla roligt.


En historia jag hörde var när Svantes husse skulle skrämma bort en grävling på rapportsträckan och den gick till anfall - den hade större dådkraft än husse (Erik) men som tur var hann både hund och husse in i bilen.


I natt var Basic orolig så jag släppte ut honom 2 gånger men han var inte speciellt nödig. Så efter sista vändan så fick han en tillsägelse om att gå och lägga sig och det blev lugnt i Skolebo.

Idag på morgonen så hittades en stor bajs på grusgången förstahandstips är att det är en grävling som varit framme( men en varg har ju blivit sedd inte så långt härifrån)

Kan väl säga att min dådkraft inte är så stor den heller - hade jag mött detta djuret så hade jag nog slagit nåt hastighetsrekord.


För att återgå till lägret så hade vi en liten kennelträff och Madeleine fick vandringspriset.

Vi hade verkligen mycket roligt och vi åt och drack gott - å som vanligt en massa stolliga historier blev det före pubkvällen.

Chrissan får med Victor får vara på bild idag och på kortet kommer dom från söket och man kan ju nästan höra Chrissan säga: Å han var sååå doooktig. Och det var han.

Tänker nu skicka in denna lilla skrivelse för nu måste jag göra ett uppehåll för alldeles strax dyker Sonja och Thomas upp med sina doggar.


Ha det

Av Barbro - 23 juli 2009 15:59

Detta läger går inte att beskriva - det måste upplevas.


I år var det 340 anmälda och 195 hundar var i skogen och arbetade under veckan i olika grupper. Det fanns naturligtvis flera hundar, jag exempelvis hade ju både Vilda och Basic med mig.


Både Madeleine och jag kom upp på fredagem. eftersom vi skulle ha en grupp tillsammans och behövde göra lite förberedelser. Hann få upp förtält ( hjälp behövdes som vanligt) utan regn men på lördagen så höll det på att säcka ihop på grund av allt det blöta som bara damp ned. Men överlag så var vädrets makter oss nådiga - det regnade duktigt nån natt men för övrigt så fick vi i vår grupp bara några stänk på oss - prata om tur med vädret...

Ja,jag menar, det var ju riktigt skitväder tidigare.


Vi hade Allmänbruksgruppen som bestod av ett härligt gäng riesenägare med hundar i lite varierande ålder men såååå dooooooooktiga. Vi hade hjälp utav Bertil som tog hand om dom lite äldre hundarna och även där så var dom så på hugget. Bara om vår grupp skulle jag kunna skryta över i en hel blogg men om nån läser detta så ska ni bara veta att ni var så bra och jag hoppas vi ses nästa läger. Lycka till.


Milde tid - telefonen ringer stup i kvarten och jag får ingen ro att skriva, nu sist ringde gubben och han var på väg hem efter en veckas semester utan mig och hundar så nu får man lov att ställa upp med lite markservice så fort sättning följer en annan dag.


Sätter in ett kort på Madeleine som blir 2008:års Kantbergsmästare och där hon får trofe´n som Chrissan gjort.

Ett jättevarmt Grattis till en jätteduktig tjej med en väldigt duktig hund.


Ha det

Av Barbro - 9 juli 2009 08:33

Ja,det är ingen bra kombination eller så är det jag som inte är så bra på att taima in rätt tid. Det är väl så att när man inte kan vara ute på grund av dåligt väder och liknande tråkiga saker,  ja -  det är då man sätter sig framför datorn.


Börjar med att skryta lite om Zee mig Loke som var på utställning i maj och blev bästa hane och BIM samt fick ett Cacib - det var en internationell utställning. Jätteroligt!   Grattis -Grattis.


Zvarta Zara har också varit på utställning (inoff) där det också gick jättebra och hon har också varit och fixat sitt MH med ett alldeles utmärkt resultat och med ruta ett på skotten. Matte hade aldrig varit på ett MH tidigare och hade inte en susning om vad som skulle hända men det är väl så att friskt vågat - hälften vunnet. Men Zara är en stor personlighet och är en mycket trevlig bekantskap så det förvånar mig inte att det gick bra. Grattis - Grattis


Även Åhh svart som Zot har gjort ett jättebra MH - den lille snyggingen. Grattis - Grattis


 Vad jag känner till i dagsläget så är det bara bra med alla små rumpenissar som flyttat. Tack alla ni som troget mailar - skickar bilder och även ringer.

 Tack - Tack -Tack


Men det kom ett samtal från Överste Riss matte (ja, vi hade pratats vid tidigare också) när han bott i sitt nya hem i en vecka, att han var jättedålig och måste läggas in på djursjukhuset.

 Trodde hjärtat skulle stanna - ja, alla hemska tankar som går att uppbringa tänkte man ju. Som tur är så är matte Lena en klok kvinna och tog med Riss in till djursjukhuset där hon hade turen att träffa på en duktig veterinär (uppfödare) vars första diagnos var att han reagerat mot allergiskt mot valpsjukevaccinet.

Dom tog en massa prover och Riss var så frisk så förutom reaktionen på vaccinet men nu är han precis som vanligt och är ett busigt litet rumpetroll.

Till allas stora glädje inte minst min. (det är bara Riss i kullen som reagerat)

Liten och liten - Lena undrar ibland om det är anabola i hundmaten eller var det - det i sprutan?


Det finns en lång artikel om detta med biverkningar och vaccinering i hundsport nr 4 som Vet. Berit Wallin Håkansson skrivit. Så vill ni läsa mera, så läs den och jag kommer  att visa fram den artikeln till alla nya valpköpare som jag hoppas på att få träffa nästa år.


Hade tänkt ta ett par dagar extra på mig på väg upp till riesenlägret men det svenska sommarvädret har satt käppar ivägen eller rättare sagt åska och regn.

Men nu sticker jag i morgon bitti vare sig det är sol eller åska och lämnar mannen hemma för att vakta hus och blommor.


Lilith har mailat att hennes dator inte funkar men vi hoppas på ett snart tillfrisknande av denna "manick".

Jag vet att Monica har skrivit lite om lägret och det skall Lilith så småningom lägga in och lite bilder och lite uppdateringar.


Återkommer med lite rapporter från lägret i Kopparbo och vi kommer att bli ett helt gäng med Kantbergare och vi kommer att bo på A-planen.

Så ni som vill göra oss sällskap - vet var ni ska hitta oss.


Tränade lite med Basic och kom på att han inte alls har figurerat nåt här så han fick posera med metallen i munnen, sittande kvar, så jag skulle hinna med och få ett kort.

Han är så himla duktig och snart 11 år - gullplutten.


Tills vi hörs  -   Ha det




Ovido - Quiz & Flashcards