Alla inlägg den 1 maj 2010

Av Barbro - 1 maj 2010 15:45

Å´när vi ätit så mycket blir vi såå trötta - de e mysigt att få krypa nära,nära.

  


Vad kan man göra annat än njuta av rumpenissarna men det börjar bli en aning kladdigt nu när dom ska börja äta själva. I varje fall om man ska ha närkontakt.  


Mamma Wilma är en duktig mamma och har mycket mat men nu är det dags att dom små liven börjar träna på att äta själva. Nu ska jag börja ge dom tre gånger om da´n för att spara Wilma men det är klart att få en slurk från mammas mjölkbar är allra godast.


Jag har dom senaste åren gått direkt till valpfoder/digivande tikars foder, eftersom tillverkarna/vetrinärer säger att det är mest skonsamt för magarna.


Jag har inte märkt nåt negativt - har det varit nån som jag tyckt behövt lite extra har jag köpt "mjölktillskott" hos veterinären. När sen valparna blivit större så har jag gett dom lite kött osv och visst har det hänt att dom fått en slurk välling också.


Jag ger mina valpar ett svenskt foder som heter Standard och det innehåller väldigt lite tillsatser och med bra råvaror, det känns ju bra. Det finns ingen reklam om detta utan det sprids mun mot munmetoden för att hålla priset nere och det är på stark frammarsch eftersom det är ett bra foder.


Hur snyggt är det med en neongrön toffel - kanske en rosa eller en ..?

  


Men allt foder är ju så sterilt och det behöver det ju vara annars så möglar det bl.a. ju i säckarna och blir helt oanvändbart. Så därför ger jag s.k färskfoder också för att ge valparna "nyttiga" bakterier att få träna upp sitt immunförsvar på.

 Forskarna säger ju att vi i Sverige har det för renligt och därför har vi så mycket allergier om man då jämför med öststatsländerna som nästan inte har några alls.


Jag har använt tidigare mest Eucanuba och Royal Canin som också har varit bra mat och har fungerat bra på mina hundar.


Men jag vill att ni som skaffar valp härifrån använder er av Standard för det kommer valparna att vara inkörda på och magarna kommer att vara i bra skick.

"Immunförsvaret finns ju så att säga i magen" - ni har väl hört reklamen.



För att gå till nåt helt annat så tror jag att jag kanske var på snudd den enda som inte hade Foppatofflor på Riesenlägret i Kopparbo i somras. Men som ni kan se så är det införskaffade ett par illgröna och jag måste säga att dom är lite beroendeframkallande - så mycket mjukare och lättare än träskor men hur ska man kunna få in fossingarna i vanliga skor efter att ha skämt bort dom så?


Ja, jag håller med dig Helena att dom nya blivande små rumpenisseägarna verkar såå seriösa.   Himla mysigt!!!!!!


Bus på G - skaru hare en snyting?

  

Ovido - Quiz & Flashcards