Alla inlägg den 2 september 2009

Av Barbro - 2 september 2009 08:44

  

HMMM

Skrev ett jättelångt inlägg för några dagar sen om den gamle mannens bravader i utställningsringen men det försvann ut i cyberrymden.

Behöver väl bara säga att han är fantastisk min lille gubbe och då tänker jag inte på mannen (Reinhold).

Nåväl, nu ska vi inte inveckla oss i vem som är bäst men båda tillhör : Bra att ha.

Extra roligt var att det var Maritha Östlund - Holmsten som dömde och hon är ju välkänd i riesenkretsar och hon kommer att döma på Kopparbo Afrs nästa år.

Behöver nog inte heller ta upp det där med att det avgavs löften om viktredusering - konditionsträning,  efter några varv i ringen.


VeteranBIS:et gick före vanliga BIS:et och eftersom det var en SBK-utställning så var ringarna rejäla. Och det är ju helt rätt - det är ju brukshundar som ska kunna röra sig.


Men det var sämre med den här matten.

Sista varvet när vi bara var två kvar  så tänkte jag: nu går jag hem.


 Näe, skoja bara - det var att bita ihop och plocka ut dom sista krafterna och det gick ju vägen.

 Basic hade säkert ingenting emot att ta några varv till men själv hade jag en andning som inte lät av denna världen och ansiktsfärgen ska vi nog inte prata om - kan ha varit något åt hållet plommonrött?

Tur man slapp se sig själv.

Men det fanns lite krafter kvar för när jag förstod att vi stod som vinnare så blev det några glädjetjut och jämfotahopp.


Och i ärlighetens namn så har jag aldrg sett en 11:årig hanne se så fin och välbehållen ut som Basic.

Hans päls är riktigt blåsvart och nästan inga gråa hår alls. Det var en annan utställare som spontant sa - vad svart han är för att vara så gammal min hund är mycket gråare och bara hälften så gammal.


Jag sett  välbehållna hannar som varit 10 år men som sagt Basic hade 11:årsfödelsedag och det kan man väl säga att det var en lyckad dag att bli både BIS-veteran och BEST IN SHOW.


Det som är kul med utställningar är ju att man träffar många trevliga människor och framförallt att man har en härlig dag tillsammans med andra hundmänniskor och får lite olika tips och ideér.

Om det mot förmodan skulle vara någon annan vinnarutställare från nämnda tävling som läser detta så vill jag passa på att gratta även er - tror inte jag fick så mycket sagt efter prisutdelningen.

Det var många fina hundar med så det var ju extra roligt med att få vinna.

Det kommer lite kort på Basic lite längre fram.


Lägger in Marithas Ö-H. bedömningen på Basic här nedanför.


Utmärkt typ och helhet

11 år. Vacker hund i utmärkt kondition.

Med typfullt tegelstensformat huvud med utmärkt paralellitet.

Mörka välformade ögon.

Välbyggd.

Välvinklad.

Välgående.

Mjuk i päls       (och det sista får väl jag ta på mig, inte trimmad dom sista   

                         åren och nybadad dagen till ära)

Slut citat.


Ha det

Ovido - Quiz & Flashcards