Direktlänk till inlägg 10 augusti 2010

Lägerhelg

Av Barbro - 10 augusti 2010 13:00


 

 

Ja, så var det då dags att få träffa dom små rumpenissarna som flyttade för 2 månader sedan.

 

Så himla bra att 6 utav 7 kunde komma - Sluggo som bor 122 mil härifrån hade faktiskt giltigt förfall, men jag vet att han var med på miljöträning den helgen.  Dooktig husse och matte!

 

Redan på torsdagsem. dök Madeleine upp samt Håkan och Mia som kom lite senare på kvällen.

 

På fredagem/kväll så anlände dom flesta - och glädjen stod högt i tak som alltid när vi ses. Kvällen avslutades med grillning och lite social samvaro.

 

 

Diego som spanar in läget de e´nåt som luktar gottgott!

 

 

Det är bara en sak som är tråkigt med läger  -  att tiden  går så vansinnigt fort. Man tänker att å vad bra nu så har jag möjlighet att riktigt få rå om  bebbar med familj.

 

Helt plötsligt så är lägret slut och man har inte alls fått den tiden man tänkt sig men här var ju alla så självgående och bara flöt in i gänget med "gamlingarna."

Å de e´ju klart att så ska de vaa.

 

 

Den vita bilen

  

 

Som synes så kom den vita bilen på plats och den svarte som ligger däri är Zacke.

Det finns en lång historia om den bilen men den får Helen själv berätta.

 

På lördagen så åkte vi till Torsås där vi spårade och hade dom första hittaövningarna.

 

Madeleine började med att berätta om hur viktig kontakten och leken är för dom med småttingarna, medan dom äldre nissarna försvann för att träna sök.

 

Tack Madeleine för att du tar dig så mycken tid med att ställa upp och dela med dig av din kunskap.

 

Som en av mattarna sa - ja, hon förklarar så att till och med jag förstod.

 

Sedan visades lite moment och inlärning av dessa. Det var full rulle och nästan lite korvstoppning för att hinna få med så mycket som möjligt under en helg.

 

 Min målsättning med att ha läger är ju den att ni mina kära valpköpare ska få med er så mycket som möjligt hem - ni är ju så att säga mina ambassadörer för min kennel.

 

 Mmmm, bebbarna var bara sååå doooktiga och även ni så det ska bli såå himla spännande att få följa er framåt i livet.

 

Positivt var ju att man ville ha läger snart igen - men nu blir det ingen planerad sammankomst förrän  Kristi Flygare.Den helgen har ju varit inbokad dom sista 20 åren.

 

Visst hade alla bebbarna näsa och jobbade sig fint framåt i spåret. 4 månader exakt på dagen!  

 

 

Sen var det dags att låta dom vila en stund och titta på dom stora nissarna när dom tränade sök bland annat pappa Zot.

 

 

Där går det undan i skogen må  jag säga och visst skötte han sig ypperligt.Sen är det ju inte fel att han är en riktig myspropp. Himla social och trevlig även med dom små bebbarna   fast han visste precis vilka flickorna var.

 Som grädde på moset så är han jättesnygg! 

 

 

Efter dom små rumpenissarna vilat upp sig så fick dom pröva på lite hittaövningar ute i skogen och alla sprang glatt fram till okänd figge, lekte och kampade.

 

Stolt uppfödare?  Jäpp!

 

Nu började vi alla bli lite slitna så efter fika i ett par olika omgångar så åkte vi tillbaka till campingen för lite pälsvård.

 

 

Åh, vem sjutton är du då???

  

 

 

Till vår hjälp hade vi Lena från Vadstena som har en mycket  snygg och trevlig dvärgschnauzer som tog sig an våra små rumpenissar (Lena alltså)  och visade hur man drar ull och sen hur man går vidare med att plocka pälsen.

 

Det var välbehövligt om vi säger som så  

och under valppälsen så kom det fram riktiga små läckerbitar.

 

Så nu mina vänner så är det bara att köra på i samma stil.

 

 

Om, jag bara petar lite - undrar om "högen" reser på sig då?

  

 

 

Efter allt detta så var vi utsvultna och det var dags att tända grillen. Behöver väl knappast säga att det var gott-gott.

 

Dom små nissarna då - jo efter att dom hälsat på varandra och konstaterat det är ju du - så var leken i full gång.

Så himla roligt dom hade.

Lite roligt att se, var hur Zamantha och Diego -  fann varandra.  

 

 

Nu, ska du få för gammal ost!!

  

 

Bilderna är från fredagen - tyvärr fanns min kamera där den brukar befinna sig så från lördagen finns inga bilder .   

 

 

 

Lena konverserar med Överste Riss och Diegos lillhusse iaktar.

  

 

Men vi hade i alla fall tur med vädret.

 

  Vi kunde sitta ute och prata en lång stund in på kvällen och bara ha det mysigt. Det var en mycket belåten och stolt kennelmamma som gick och lade sig den lördagskvällen.

 

 Lite mera om söndagens övningar kommer så fort jag hinner

tills vi hörs igen mina vänner.

 

 

Ni är underbara - en hjärtevarm kram till er alla.

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Birgitta Wasserman

10 augusti 2010 23:58

Tack ALLA för en jättetrevlig och lärorik helg.
Nu är det bara att sätta igång med spår och uppletande. Idag är Zamantha anmäld till valpkurs som startar 23 aug. Synd att alla syskonen bor så
långt bort. Det var så kul att se dem alla springa runt och leka. Hälsningar Birgitta och
Zammi

 
Ingen bild

Teresa Burlin

17 augusti 2010 23:40

Ja det var en väldigt spännande och lärorik helg! Ser fram emot nästa läger. Vi har fortsatt både spårning och upphittande. Hon är FÖR söt när hon skuttar omkring i höggräset och letar leksaken och så lycklig när hon hittar den och rusar tillbax i full kareta för lek och belöning :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro - 10 september 2011 18:34

     Det var verkligen några alldeles fantastiska dagar på Böda  och som vanligt hade vi det väldigt mysigt. På torsdagskvällen bjöd Lena på svenska kräftor med tillbehör, jag lovar dom var såå goda så. Sen gör det väl inte saken sämre att jag f...

Av Barbro - 10 september 2011 14:32

  Här kommer lite bilder från Kantbergarnas höstläger och fotograf är en vän till Birgitta med namn Bengt. Tusen tack för dom fina bilderna och den här gången kunde jag med gott samvete lämna kvar kameran i bilen.   Birgitta och Zammie - ful...

Av Barbro - 22 augusti 2011 10:25

    I torsdags så var det dags för en liten återträff med Pia och Ester, Fia och Inga-Lill, Håkan och Lilli samt jag med mamma Vilda och syrran Vinnah alias lilla fisen eller lilla dampen om husse får bestämma  . Lite senare dök även Lena med ...

Av Barbro - 19 augusti 2011 14:11

  En av mina favoritutställningar är Ronneby SKK inte bara för att det brukar flyta på bra utan det är också en otroligt vacker plats.   Men vi ska inte gå händelserna i förväg. Det bestämdes redan på mitt läger i Kosta att vi skulle försöka s...

Av Barbro - 16 augusti 2011 10:22

  Sommar är alldeles fantastiskt men den går såå himla fort så man hinner inte med i svängarna. Vill så gärna visa er andra som har sina nissar härifrån vad som händer och sker för jag vet att ni vill veta. Här kommer lite kort och lite uppdater...

Ovido - Quiz & Flashcards