Direktlänk till inlägg 2 augusti 2010

Kopparbolägret -10

Av Barbro - 2 augusti 2010 16:15










 

 

Nu har det gått en  vecka sen jag kom hem från riesenlägret och tiden bara rusar iväg. Som alltid så är det en upplevelse att få delta i ett så härligt läger med så många härliga både hundar och människor.

 

Och vi får väl säga att vi hade tur med vädret, att det sen regnade när vi skulle åka hem ja, det har man nästan förträngt.

 

Det blev mycket bada för Vilda och det hade  hon inte nåt emot som synes.

 

 

Vilda har vattenrace




 

 

Först spåra och lite uppletande  - sen bada.

 

Kan inte vaa bätttre enligt min pussgurka.

 

 Väntar bara på att hon skall säga när vi tränar lite här hemma: Fram med sjön morsan!

 

 

 

 

  

 

Under lägerveckan så fick vi besök - först ut var Ärliga Äbba med Ann-Sofie och man från Gnarp utanför Sundsvall. Såå himla roligt att få träffas - det är ju det som är tråkigast med när dom små nissarna flyttar långt, att man kanske inte får ses.

 

 Kanske blir dom med nästa år - vi håller tummarna för det.

 

Å så Äbba, en riktigt glad och positiv tjej - som vi håller tummarna för i vidare sammanhang.

 

För tredje året i rad höll Madeleine och jag i allmänbrukset och hade förmånen att få ett jättetrevligt gäng deltagare som var både duktiga och ambitiösa.

 

Då är det roligt att vara gruppledare.

 

Här lyssnar Helena och Eva på när Madeleine förklarar hur viktig leken är!

  

 

Vi började alla dagar förutom lördagen med lydnad och gick igenom lite moment och så fick man önska sig några som vi tittade lite närmare på.

 

Utan lydnaden så är det ju ganska kört om man ska ut och tävla vilket  är jätteroligt om så många riesen som möjligt gör.

 

Nåväl om vi börjar från början så ägnades måndagen/tisdagen till spåret.

Vi var i Söderbärke där vi hade jättefin öppen mark att spåra på.

 

Eftersom det var både valpar och lite äldre hundar så blev det individanpassad träning vilket jag tycker är viktigt. (Jag vet att Madeleine tycker lika )

 

Alla lyckades med sina spår - himla roligt! Dom flesta hann med flera spår. Ambitiösa som sagt!

 

På onsdagen så hade vi rapport och då en av deltagarna, Gunilla med man Palle tränat mycket rapport så ställde dom upp och visade.

 

Tusen tack det var uppskattat!  - Sååå duktiga!  

 

Sen hade deltagarna möjlighet att få ställa lite kluriga frågor.

 

Sen så fick alla i gruppen pröva på - en del körde en lite längre sträcka

 - åh bebbarna fick springa till matte/husse. Jajemen, duktiga var dom alla!

 

 PÅ onsdagen fick vi besök av Birgitta och Samantha även det såå himla roligt och så kommer dom på mitt läger nu i helgen.Toppen 

 Förmodligen även dom lägerdeltagare nästa år.

 

 

Torsdagen var vilodag - men då är det ju alltid lydnadstävlig och då höll vi Kantbergare alldeles speciellt hårt tummarna för Jenny med Shot som tävlade i lydnadsklass 1. Det räckte inte till ett förstapris men en himla glad och en mycket trevlig lydnad visades upp. Kanon!

 

Shot blev dessutom 4: bästa tik på utställningen, snyggt jobbat med denna unga hund.

 

 

Fredagen tillbringades ute i sökskogen i ruta 10 - det här börjar ju bli tjatigt men dom är och var små pärlor allesammans, när dom fick pröva på våra kära deltagare.

 Madeleine visade med Oliwer både uppletande "trevägskorsningen" som jag absolut förespråkar och nåt sökskick.

 Viket ekipage!!!! Dom är värda all heder!  

 

 

På lördagen fick jag ensam ta med gruppen till räddningen i Söderbärke där vi fick titta på ett par ekipage ( Madeleine hade giltigt förfall - hon gick M2:an, så bra nu har vi ytterligare en Kantbergare som kan.)

 

Vi fixade till en liten miljöbana som våra svarta änglar fick gå. Naturligtvis gjorde dom det med bravur. Sen så fick alla pröva på att plocka figuranter i vind/hittaövningar. Lite olika svårt men visst var alla mycket lovande vad dom än gjorde - det är bara vi förare som lägger hinder i vägen.

 

Så ett riktigt varmt lycka till i fortsättningen.  

 

 

 

 

 

 

 

 

En välbehövlig fikapaus efter träningen - tyvärr så var inte kameran med när den skulle eller så låg den bortglömd i bilen.

 

 

Ja, just det på väg hem efter tisdagens spår så blinkade alla lampor hysteriskt på instrumentpanelen i bilen - gissa om jag var glad över att ha Helena med.

Det var bara att svänga in till sidan vid första bästa trafiksäkra plats, vilket visade sig vara vid sökruta 4 där sökgänget fortfarande fanns kvar. Naturligtvis så hade vi ingen täckning på våra mobiler.  

 

Men Helena liftade med en i sökgänget tillbaka till lägret och hämtade sin och CG:s bil så kunde lasta över Rekyl och Vilda samt en massa prylar. Det var mycket varmt den dagen om vi säger som så.

 

Dessutom så visste jag att Kent med sin lille rumpenisse Drutten var i antågande för att få visa upp sin lille vän under några timmar även han kommer ned till mitt läger och kommer att vara med nästa år i Kopparbo.

 

Jag hade haft bilen på service veckan före lägret så allt skulle vaa OK men som sagt när oljelampor och hela köret lyser då blir man lätt stressad.  

 

Tack alla goa vänner/valpköpare som ställde upp.

För att göra en lång historia kort så

skjutsade Kent  mig tillbaka till bilen, Kjelle följde åkte också med dit med ett batteri men det funkade inte.

 

Så Kent och jag körde till Borlänge och köpte ett nytt. Och tänk i skrivande stund så funkar bilen fortfarande. Såg framför mig - bärgning (automatlåda) och hur tusenlapparna bara flög sin kos.

 

Eller nästan ännu värre ensam i regnet på väg hem och samma sak händer.

 

Kan bara säga TACK!!!

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Nedrans dator - får ett jättelångt hopp ned till texten - spelar ingen roll vad jag gör.

Så Ha de´ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Avslutar med en bild från samma kväll och efter lite goo mat och lite rött så kändes allt bra igen.

 

Tack alla vänner och ha en fortsatt skön sommar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Barbro - 10 september 2011 18:34

     Det var verkligen några alldeles fantastiska dagar på Böda  och som vanligt hade vi det väldigt mysigt. På torsdagskvällen bjöd Lena på svenska kräftor med tillbehör, jag lovar dom var såå goda så. Sen gör det väl inte saken sämre att jag f...

Av Barbro - 10 september 2011 14:32

  Här kommer lite bilder från Kantbergarnas höstläger och fotograf är en vän till Birgitta med namn Bengt. Tusen tack för dom fina bilderna och den här gången kunde jag med gott samvete lämna kvar kameran i bilen.   Birgitta och Zammie - ful...

Av Barbro - 22 augusti 2011 10:25

    I torsdags så var det dags för en liten återträff med Pia och Ester, Fia och Inga-Lill, Håkan och Lilli samt jag med mamma Vilda och syrran Vinnah alias lilla fisen eller lilla dampen om husse får bestämma  . Lite senare dök även Lena med ...

Av Barbro - 19 augusti 2011 14:11

  En av mina favoritutställningar är Ronneby SKK inte bara för att det brukar flyta på bra utan det är också en otroligt vacker plats.   Men vi ska inte gå händelserna i förväg. Det bestämdes redan på mitt läger i Kosta att vi skulle försöka s...

Av Barbro - 16 augusti 2011 10:22

  Sommar är alldeles fantastiskt men den går såå himla fort så man hinner inte med i svängarna. Vill så gärna visa er andra som har sina nissar härifrån vad som händer och sker för jag vet att ni vill veta. Här kommer lite kort och lite uppdater...

Ovido - Quiz & Flashcards