Alla inlägg den 10 maj 2011

Av Barbro - 10 maj 2011 13:15




 


Här kommer några rader om helgen då jag och några fler hade nöjet att få lyssna och lära utav en alldeles otroligt kunnig och pedagogisk Jan Gyllensten.


Mina vänner har ni möjlighet


 så gå och lyssna på hans föreläsningar eller ännu bättre ta chansen att träna för honom det är värt varje krona,

 har liksom aldrig förstått det där med att betala dyra pengar till s.k "hundtränare" som inte ens är värda namnet.



 

Hit med bollen matte!

Ording och reda

 så den fina vovven ligger minsann kvar som matte vill trots att både bollar och annat flyger i luften.

 En alldeles utmärkt störningsträning innan man lägger för en provapåplatsliggning. Å det är ju ganska självklart att kan inte den lilla nissen ligga när den är ensam hur ska den då klara det med andra vovvar.

 Jan tar ju leken till mycket högre höjder än jag någonsin hört någon annan göra

men samtidigt så ska ju naturligtvis kraven höjas när hunden är högt i motivation.

Lära in under lek för då blir ju inget fel och att man även där bryter sönder momenten

 för allt är ju på lek och då kan ju inget bli fel - och så kollar man  kanske av ett par gånger innan man tävlar att hunden kan.

 

Jag är beredd - är du morsan?  

Det var flera olika raser men så har vi det där med namn

 och jag och namn det kan ställa till problem så i den här bloggen är alla namnlösa.

 Men så himla goa och trevliga!

Tack för att jag fick möjlighet att träffa er.  

På bilden ovan så är det en mycket levnadsglad kelpie som gärna på ren nyfikenhet sticker i väg på en upptäckarunda och matten tränar på att han ska sitta kvar under stor störning då hon kastar bollar och en massa annat kul.


Fasiken också måste jag sitta så stilla - kinkig matte, en halvmeter gör det väl inte nåt om jag flyttar mig!  

 Jan tittar belåtet på när en snäll men ändå en konsekvent matte talar om  -   att så här gör vi inte.

Vad som var roligt med det här gänget

 det var att alla hade hållit på med hund ett tag och kunde ta till sig allt som Jan pratade om.

Jag lyssnade ju på honom under en helg i Växjö för lite drygt ett år sen och tyckte redan då att han var kanon men den här helgen var han super.


Tänker inte ta den - du bestämmer morsan!  


En mycket fin och framåt schäfer som gärna ville behålla boll och tyckte att han kunde hjälpa matte lite i det vanliga livet.

 Men matten fick tips med sig och den lille gossen får nog rätta in sig i ledet, för att kunna ut och tävla. 

Vad som var roligt var att alla bjöd på sig själva och sin hund och att vi fick träna på det som var viktigt för just den hunden.

Själv tränade jag bara lek och lite apportering med Vilda

 fick tips om hur man går vidare utan tugg. Nu är hon ju ingen flismaskin utan ganska bussig så men det finns ju andra.

 

Ett superfint avlämnande

Som ni ser på bilden ovan   -  vilken härlig belöning.  

 Nu kanske ni tror att allt handlade om korrigeringar men det handlar om 95/96 % belöningar enligt Jan. Absolut ingen tilläts att vara dum mot sin hund och det tror jag inte ens att nån av oss skulle tänka den tanken.

 Alla var himla nöjda med Jan och alla vi som var där fick massor av beröm (alltså samma princip som när vi tränar hund körde han på oss.  ) Pedagogisk var ordet.

Jag har inga bilder på mig och mina änglar men jag kommer förmodligen att få här framöver

 måste skryta lite om min lilla rumpenissa Vinnah som fick komma in och köra ett pass.

Fick så mycket beröm

så med ett fånigt leende på läpparna körde jag hemåt den kvällen.


Nu mina vänner ska jag ut och hänga min tvätt. Solen skiner och tills vi hörs


HA DET BÄST

  


Ovido - Quiz & Flashcards